Sunday, October 7, 2012

Kumpulan Kedua duta Nissan Leaf didedahkan



Kembali pada bulan Julai, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) memperkenalkan kumpulan pertama empat duta untuk program pliot Nissan Leaf, yang merupakan sebahagian daripada "Perjalanan ke Emisi Sifar" inisiatif syarikat. Leaf Nissan kursus pengeluaran kereta elektrik yang sudah dijual di tempat lain di dunia, walaupun Malaysia tidak cukup bersedia lagi, dan 10 unit yang didaftarkan oleh ETCM adalah untuk ujian dan kesedaran.

Kumpulan pertama telah Jason Goh, Yoong Huey Yee, Rizman Harith Merican dan Daniel Yap memandu dan hidup dengan Leaf selama enam minggu. Mereka terpaksa berkongsi pengalaman harian mereka dengan rakan-rakan dan orang awam melalui medium yang berbeza seperti klip video, hapus-up serta maklum balas kepada ETCM atas prestasi kereta dalam dunia sebenar. Kami berjaya mendapatkan salah seorang daripada mereka untuk berkongsi pengalaman dengan anda - membaca akaun Daniel Yap di sini.



"Masalah terbesar adalah persepsi pelbagai terhad," kata Yap berkongsi. "Diberikan EV yang tidak akan dapat membuat berulang-alik merentas desa tetapi apabila ia datang untuk memandu bandar tulen, maka EV pasti akan dapat untuk mendapatkan anda di sana dan kembali 99.9% daripada masa."

Fellow duta Rizman Merican mendedahkan sesuatu yang ramai yang tertanya-tanya tentang kos. "Secara purata saya akan mengisi kira-kira RM200 untuk kereta saya setiap minggu, jadi selama sebulan, ia akan menjadi kira-kira RM800. Dengan Leaf, saya dikira bahawa ia akan kos saya kira-kira RM4 setiap cas penuh. Jadi untuk rutin saya, saya hanya dikenakan kereta sekali dalam masa dua hari, yang akan bermakna perbelanjaan hanya RM60 sebulan pada elektrik, "katanya.

Pagi ini menyaksikan kumpulan kedua duta bersemangat mengambil alih baton. Empat Datuk Dr Norbik Bashah bin Idris (53, profesor UTM), Hanis Azarea (24, juruvideo), Suresh Thirugnanam (47, COO Jobstreet) dan Encik & Puan Tan Thiam Chye, pasangan suami isteri dengan dua anak-anak muda. Profesor yang baik adalah tidak tersedia hari ini, itulah sebabnya anda hanya melihat tiga kereta di pic.



Kesemua mereka tinggal di harta tanah, yang menjadikan mengecas Leafmudah. Ia bukan semudah memasang kabel ke 13A rumah tiga-pin plug, sebagai pengecas 16A Leaf mungkin boleh mencairkan fius plag atau perjalanan. Palam 20A perindustrian telah dipasang untuk empat, dan mereka juga boleh jatuh oleh KeTTHA di Putrajaya dan ETCM Jalan Ipoh HQ untuk menenangkan fikiran. Lain-lain mata caj ETCM di PJ dan Jalan Raja Chulan.

Juga, Pertama Rangkaian Tenaga ETCM akan memperkenalkan EV mengenakan tempat letak kereta di KLCC dan Lot 10 tidak lama lagi, jadi yang satu lagi peluang, walaupun seluruh Leaf 100 km dunia rangkaian sebenar adalah mencukupi untuk rutin kerja rumah-rumah yang paling.

Pandu selamat dan menikmati perjalanan, orang! Kami telah pergi di Leaf diri, klik di sini untuk jejak ringkas.

0 comments:

Post a Comment