Thursday, September 27, 2012

I-Vtec dan V-tec




V-tec(Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) adalah sistem yang didirikan oleh honda untuk meningkatkan kecekapan pembakaran dalaman enjin empat lejang. Sistem ini melibatkan dua camshaft dan eletronik. Ini adalah sistem pertama dalam kelasnya.

Macam mana V-tec berfungsi:
V-tec terdiri daripada 2 camshaft dan tempat laluan minyak dan ekzos. Ia berlaku V-tec apabila eletronik memberitahu untuk pin digunkan untuk menyangkutkan antara V-tec dan camshaft. Dalam enjin honda ada tiang untuk memegang camshaft dan menggerakkan camshaft. Kereta biasanya hanya ada 3 segi biasa, maka jika nak memecut, ia terpaksa menurunkan gear, tapi tidak pada V-tec. Bagi orang yang biasa bawa auto akan sedar benda ini.

Macam mana nak tw V-tec ni berfungsi atau tidak?
Jika anda perasan, (especially Honda City 1.5 i-vtec) jika anda terbiasa bawak 140 km/h, rpm akan berada di 3,000rpm, gear 5. Tpi korang ada x tertekan sikit je, nanti korang akan terasa memecut sikit pada 140km/h, gear 5, tapi RPM akan naik sedikit ke 3,400 rpm ke 3,700 rpm. Maka itulah V-tec memulakan kerjanya.

Pe bezanya V-tec ngan I-Vtec?
V-tec berfungsi secara automatik apabila korang sebagai driver ingin memecut jadi pin yang telah di setkan pada padel minyak korang akan masuk dan menggerakkan V-Tec. Dan minyak yang digunakan agak-agak macam air. Tpi tidak pada i-Vtec, minyak digunakan adalah lebih jimat dan berfungsi apabila diperlukan sahaja jika dipaksa atau menukar kepada paddle shift. Sebab itu jika korang menukar dari D kepada S, korang akan rasa macam enjin tu menarik sikit kan? Tu la masanya V-tec digunakan.

Tips jimatkan minyak:
Gunakan gear D dan memecut dengan kadar perlahan, pastikan RPM bawah 3.

Tips memecut untuk dapatkan kuasa:
Pastikan enjin sudah dipanaskan, Tukar gear kepada S, dan bersedia untuk menukar gear kepada 2 kerana korang xkan sedar RPM dan smp 7,000 rpm.

Contoh fungsi V-tec dalam bentuk video

0 comments:

Post a Comment